چگونه با فرد افسرده رفتار کنیم

چگونه با فرد افسرده رفتار کنیم

Reference: https://drraminalavi.com/communicate-with-depression/

 

آیا دوست یا فامیلی دارید که با افسردگی زندگی کند؟ تنها شما نیستید که در این وضعیت قرار دارید.

حمایت و تشویق شما می تواند در درمان افسردگی عزیز شما نقش مهمی داشته باشد. در ادامه نحوه ایجاد تغییر را مطالعه کنید.

یکی از جنبه های چالش برانگیز زندگی با فردی که از افسردگی رنج می برد، ارتباطات با او است. افراد افسرده معمولاً نسبت به انتقاد مستقیم یا ضمنی بسیار حساس هستند. در حالت ایده آل، باید سعی کنید او را بفهمید، اما این فهم اغلب به آسانی اتفاق نمی افتد.

افراد مبتلا به افسردگی اساسی احساس تنهایی می کنند. بنابراین این وضعیت را یک معیار برای پاسخ به سئوال ” چگونه با فرد افسرده رفتار کنیم” در نظر بگیرید. در قبال احساسات فرد افسرده سرزنش کننده، تهدید کننده یا متهم کننده نباشید.

تحقیقات نشان داده است که افراد در هنگام افسردگی گوشه گیر می شوند، بنابراین اولین قدم تماس با یک دوست افسرده است. اگر دوست شما آماده صحبت نیست، با گذراندن وقت با او به پشتیبانی خود ادامه دهید. هرچند سعی کنید برای انجام این کار اصراری نداشته باشید.

باید و نبایدهای تعامل با یک فرد افسرده

بایدها:

صبور و فهمیده باشید.

تشویق کنید و دستاوردها را هرچند اندک تصدیق کنید.

بجار اینکه بگوئید مشکلی نداری؟ بپرسید کمکی از دست من ساخته است؟

بپذیرید که وضعیت روانی فعلی، تقصیر او نیست.

واضح و با سرعتی که آنها درک می کنند صحبت کنند.

با فرد با احترام و وقار رفتار کنید.

پیشنهادات مثبت خود را ارائه دهید.

نبایدها:

فرد را بخاطر افسردگی که تجربه می کند سرزنش نکنید.

آنها را بخاطر تلاش نکردن سرزنش نکنید.

آنها قادر به تفکر واضح نیستند، پس از تمرکز توجه کم آنها شکاست نکنید.

برای آنها امتحان کردن هر چیزی بی معنی است، به یک فرد افسرده اصرار بی مورد نکنید.

چگونه می توانم به فردی که دچار افسردگی است کمک کنم؟

افسردگی نوعی اختلال جدی اما قابل درمان است که میلیون ها نفر از همه اقشار را درگیر می کند. افسردگی مانعی برای زندگی روزمره می شود. باعث دردی پنهانی و بزرگ می شود. افسردگی نه تنها به کسانی که از آن رنج می برند بلکه به همه اطرافیان آسیب می رساند.

اگر شخصی که دوستش دارید افسرده باشد، ممکن است شما هم احساسات دشواری از قبیل درماندگی، ناامیدی، عصبانیت، ترس، احساس گناه و غم و اندوه را تجربه کنید. این احساسات همه طبیعی هستند اما اگر ماندگار شوند مشکل ساز می شوند. کنار آمدن با افسردگی یک دوست یا یکی از اعضای خانواده کار ساده ای نیست. پس از سلامتی خود غافل نشوید، چراکه برای کمک کردن باید از سلامت کافی برخوردار باشید. مراقبت از سلامت عاطفی خود را فراموش نکنید. برای تأمین پشتیبانی کامل از عزیزتان به آن نیاز خواهید داشت.

درک افسردگی در یک دوست یا یکی از اعضای خانواده

برای اینکه بفهمیم چگونه با یک فرد افسرده رفتار کنیم لازم است که ابتدا درک درستی از بیماری افسردگی پیدا کنیم.

افسردگی یک بیماری جدی است.

جدی بودن افسردگی را دست کم نگیرید. افسردگی انرژی، خوش بینی و انگیزه فرد را تخلیه می کند. عزیز افسرده شما نمی تواند فقط با قدرت اراده “از وضعیت افسردگی خارج شود”.

علائم افسردگی شخصی نیستند.

افسردگی ارتباط فرد را در سطح عاطفی عمیق و با هر کسی حتی با افرادی که بیشتر دوست دارد را دشوار می کند. همچنین برای افراد افسرده معمولی است که حرف های آسیب زا بزنند و از عصبانیت خود را بیرون بریزند. به یاد داشته باشید که این موارد نتیجه افسردگی است، نه عزیزتان، بنابراین سعی کنید آن را شخصی نکنید.

پنهان کردن مشکل باعث برطرف شدن آن نمی شود.

اگر بخواهید توجیه سازی کنید، مشکل را بپوشانید یا به فرد افسرده یا سایر اعضای خانواده دروغ بگویید، کمکی نکرده اید. در حقیقت، این رفتار ممکن است فرد افسرده را از مراجعه به درمان باز دارد.

فرد افسرده تنبل نیست.

هنگامی که فرد از افسردگی رنج می برد، او را با تنبلی قضاوت نکنید. افسردگی یک بیماری است. از نظر او هر کاری خسته کننده یا غیرممکن به نظر می رسد. همانطور که عزیز خود را تشویق می کنید اولین قدم های کوچک برای بهبودی را بردارد، صبر داشته باشید.

شما نمی توانید افسردگی شخص دیگری را برطرف کنید.

هر چقدر تلاش کنید، نمی توانید کسی را از افسردگی نجات دهید و مشکلی را برای او حل کنید. شما مقصر افسردگی یا مسئولیت خوشبختی (یا فقدان آن) عزیزتان نیستید. در حالی که می توانید عشق و حمایت را ارائه دهید، در نهایت بهبودی در دست شخص افسرده است.

شناخت علائم افسردگی در فرد افسرده

خانواده و دوستان اغلب اولین خط دفاعی در مبارزه با افسردگی هستند. به همین دلیل درک علائم و نشانه های افسردگی مهم است. ممکن است قبل از بروز افسردگی در یکی از عزیزان خود متوجه آن شوید و رفتار مناسب شما می تواند او را برای جستجوی کمک از یک روانشناس خوب در تهران یا سایر شهرها ترغیب کند.

به نشانه های رفتاری که در زیر آمده توجه کنید

  • به نظر می رسد دیگر به چیزی اهمیت نمی دهد. علاقه خود را به کار، رابطه جنسی، سرگرمی و سایر فعالیتهای لذت بخش از دست داده است. از دوستان، خانواده و سایر فعالیتهای اجتماعی خود کناره گیری کرده است.
  • دیدگاه تلخ یا منفی نسبت به زندگی اتخاذ کرده است. غمگین، تحریک پذیر، زودرنج ، انتقادی یا بدخلقی است. درباره احساس “درماندگی” یا “ناامیدی” صحبت می کند.
  • غالباً از دردهای جسمی مانند سردرد، مشکلات معده و کمردرد شکایت دارد. یا از احساس خستگی مدام شکایت دارد.
  • کمتر از حد معمول می خوابد یا خواب بیش از حد دارد. بلاتکلیف، فراموشکار و بی نظم شده است.
  • بیشتر یا کمتر از حد معمول غذا می خورد، و اخیراً وزن کم یا کاهش یافته است.
  • نوشیدن الکل یا سوء مصرف موارد را مشاهده کرده اید و از داروها، از جمله داروهای خواب آور و آرامبخش، به عنوان راهی برای خوددرمانی استفاده می کند.

در ادامه ۱۰ راهکار را که می توانید برای کمک به فرد افسرده و همچنین پیشگیری از افسردگی انجام دهید مرور خواهد شد. برای فهم اینکه چگونه با فرد افسرده رفتار کنیم موارد زیر را تمرین کنید.

۱٫به آنها گوش دهید

به دوست خود بگویید که در کنار او هستید. به خاطر داشته باشید که دوست شما ممکن است بخواهد در مورد احساساتی که تجربه می کند صحبت کند، اما ممکن است نخواهند نصیحت بشنود.

با استفاده از تکنیک های گوش دادن فعال با دوست خود ارتباط برقرار کنید:

به جای اینکه فرض کنید معنی صحبت های او را می فهمید، برای کسب اطلاعات بیشتر سوال کنید.

احساسات آنها را معتبر ارزیابی کنید. ممکن است بگویید، “این واقعا دشوار به نظر می رسد. متأسفم که این را می شنوم. “

با زبان بدن خود همدلی و علاقه نشان دهید.

دوست شما ممکن است اولین باری که سوال می کنید تمایلی به صحبت نداشته باشد، بنابراین عجله ای برای دریافت جواب نشان ندهید.

اگر در مناطق مختلفی زندگی می کنید، تماس ویدیویی را امتحان کنید.

۲٫ به آنها کمک کنید تا یک روانشناس خوب پیدا کنند

دوست شما ممکن است از اینکه با افسردگی دست و پنجه نرم می کند آگاهی نداشته باشد یا اینکه نداند که چگونه می تواند برای خود رواندرمانگر پیدا کند.

حتی اگر آنها بدانند که درمان می تواند کمک کننده باشد، جستجوی یک درمانگر و تعیین وقت قبلی می تواند دلهره آور باشد.

اگر دوست شما به رواندرمانی علاقه مند نشان داد، به او کمک کنید تا گزینه های درمانی را بررسی کند. تشویق و حمایت از آنها برای تعیین اولین قرار ملاقات می تواند بسیار مفید باشد.

۳٫ برای ادامه درمان فرد افسرده را تشویق کنید

در یک روز بد، ممکن است دوست شما احساس کند که نمی خواهد از خانه بیرون رود. افسردگی می تواند انرژی را کاهش داده و میل به جداسازی جامعه را افزایش دهد.

ممکن است چیزی مانند این را بشنوید، “من فکر می کنم قرار ملاقات درمانی خود را لغو کنم”، در این صورت او را تشویق کنید که به درمان پایبند بماند.

ممکن است بگویید، “هفته گذشته گفتید که جلسه شما واقعاً مثمر ثمر بود و پس از آن احساس بهتری داشتید. اگر جلسه امروز هم مفید باشد به درمان ادامه می دهی؟ “

در مورد دارو نیز همین طور است. اگر دوست شما بخاطر عوارض جانبی ناخوشایند می خواهد مصرف دارو را متوقف کند او را تشویق کنید تا در مورد داروی ضد افسردگی با درمانگر خود صحبت کند.

قطع ناگهانی داروهای ضد افسردگی بدون نظارت یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی می تواند عواقب جدی داشته باشد.

۴٫ مراقب خود باشید

وقتی به شخصی که با افسردگی زندگی می کند اهمیت می دهید، وسوسه انگیز است که همه چیز را کنار بگذارید و در کنار او باشید و از او حمایت کنید. اینکه بخواهید به دوست خود کمک کنید اشتباه نیست، اما مراقبت از نیازهای خود نیز مهم است.

اگر تمام انرژی خود را صرف حمایت از دوست خود کنید، انرژی خیلی کمی برای خودتان باقی خواهید ماند. اگر احساس سرخوردگی پیدا کنید ، کمک چندانی به دوست خود نخواهید کرد.

حد و مرز تعیین کنید

تعیین مرزها می تواند کمک کننده باشد. به عنوان مثال، ممکن است به دوست خود اطلاع دهید که پس از بازگشت از محل کار به خانه برای گفتگو در دسترس هستید و نه قبل از آن.

به جای اینکه بخواهید هر روز به فرد افسرده کمک کنید، ممکن است پیشنهاد کنید که یک روز در میان یا هفته ای یک بار به او سر بزنید. کمک سایر دوستان می تواند به ایجاد یک شبکه پشتیبانی بزرگتر کمک کند.

مراقبت از خود را تمرین کنید

گذراندن وقت زیاد با یکی از عزیزان مبتلا به افسردگی می تواند صدماتی عاطفی بر شما وارد کند. محدودیت های خود را در مورد احساسات دشوار بدانید و مطمئن شوید که برای شارژ مجدد وقت صرف کرده اید.

اگر لازم شد که به دوست خود اطلاع دهید که برای مدتی در دسترس نخواهید بود، ممکن است جمله ای مثل این بگویید: “من نمی توانم تا چند روز آینده با تو صحبت کنم. آیا پس از آن می توانم با شما تماس بگیرم؟ “

۵٫ در مورد افسردگی مطالعه کنید

علائم، علل، معیارهای تشخیصی و روش های درمانی را به تنهایی بخوانید.

در حالی که افراد افسردگی را متفاوت تجربه می کنند، آشنایی با علائم و اصطلاحات می تواند به شما کمک کند گفتگوی عمیق تری با دوست خود داشته باشید.

درمورد کارهای روزمره پیشنهاد کمک دهید

برای فرد مبتلا به افسردگی، کارهای روزمره احساس طاقت فرسایی ایجاد می کند. مواردی مانند لباسشویی، خرید مواد غذایی یا پرداخت قبض می تواند دشوار باشد.

دوست شما ممکن است از یک پیشنهاد کمک قدردانی کند. اما ممکن است آنها نتوانند نیازهای خود را به وضوح بیان کنند.

بنابراین، به جای اینکه بگویید “اگر کاری از دست من بر می آید به من اطلاع دهید”، بگویید “امروز برای چه چیزی بیشتر به کمک نیاز دارید؟”

اگر متوجه شدید که یخچال آنها خالی است، بگویید “آیا می توانم برای خرید مواد غذایی لیستی از شما بگیرم؟” یا “بیایید با هم مواد غذایی تهیه کنیم و شام را با هم بپزیم.”

اگر دوستتان کارهای عقب مانده از قبیل ظروف غذا شسته نشده، لباسشویی یا سایر کارهای خانه را دارد، پیشنهاد کنید: بیایید موسیقی بگذاریم و یک کار خاص را با هم انجام دهیم. صرف مشارکت داشتن می تواند کار را کمتر دلهره آور نشان دهد.

۷٫ برای تعاملات دعوت کننده باشید

افرادی که مبتلا به افسردگی هستند ممکن است در شروع ارتباط با دوستان و برنامه ریزی مشکل داشته باشند. الگویی از برنامه های لغو شده می تواند باعث افزایش انزوا شود. این احساسات می تواند افسردگی را بدتر کند.

با ادامه دعوت کردن به فعالیت ها، حتی اگر می دانید که دعوت شما رد می شود می توانید به اطمینان خاطر فرد افسرده کمک کنید.. به آنها بگویید که می فهمید برای روابط اجتماعی آمادگی نداشته باشند و تا زمانی که آماده نشوند اصراری ندارید. فقط به آنها یادآوری کنید که هر وقت بخواهند از دیدن آنها خوشحال می شوید.

۸٫ صبور باشید

افسردگی معمولاً با درمان بهبود می یابد، اما می تواند یک روند آهسته داشته باشد که شامل برخی از آزمون و خطاها است. آنها ممکن است مجبور باشند قبل از اینکه راه حلی برای علائم خود پیدا کنند، چند روش مختلف درمانی یا دارویی را امتحان کنند.

حتی درمان موفقیت آمیز همیشه به این معنی نیست که افسردگی به طور کامل از بین می رود. دوست شما ممکن است کمی بعد علائم را دوباره تجربه کند.

در ضمن، آنها احتمالاً روزهای خوب و روزهای بدی خواهند داشت. از فرض یک روز خوب به معنای “بهبود یافتن” خودداری کنید. و روزهای بد را معادل عدم بهبودی در نظر نگیرید.

افسردگی یک جدول زمانی مشخص برای بهبودی ندارد. انتظار اینکه دوست شما پس از چند هفته درمان به حالت عادی خود برگردد، به هیچ یک از شما کمک نمی کند.

۹٫ در تماس باشید

حتی اگر قادر نیستید به طور منظم وقت زیادی را با فرد افسرده سپری کنید، مرتباً با یک متن، تماس تلفنی یا ویدئویی در تماس بمانید. حتی ارسال یک متن کوتاه می تواند کمک کند.

افرادی که مبتلا به افسردگی هستند ممکن است گوشه گیر شده و از تماس با دیگران پرهیز کنند. بنابراین ممکن است خودتان را در تلاشی زیاد برای حفظ دوستی ببینید. اما ادامه حضور مثبت و حمایتی در زندگی فرد افسرده برای آنها تفاوت ایجاد می کند. حتی اگر آنها فعلاً نتوانند آن را به شما ابراز کنند.

۱۰٫ سعی نکنید افسردگی را برطرف کنید

افسردگی یک بیماری جدی روانی است که نیاز به درمان روانشناختی دارد.

اگر هرگز افسردگی را تجربه نکرده باشید درک آن دشوار خواهد بود. بنابراین از ارائه این عبارت ها پرهیز کنید: “تو باید از چیزهای خوب زندگی خود سپاسگزار باشی” یا “فقط به فکر چیزهای غم انگیز زندگی فکرنکن”. برای اینکه بدانیم چگونه با فرد افسرده رفتار کنیم بهتر است از این موارد خودداری کنیم.

 

Related Posts