چرا قبل از دوره قاعدگی پرخوری می کنیم؟

چرا قبل از دوره قاعدگی پرخوری می کنیم؟

اکثر زنان در دوران قبل از قاعدگی خود با یک میل بی نظیر و غیر ارادی برای خوردن آشنا هستند، اما آیا می دانید که چرا اشتیاق برای خوردن تنقلات و شکلات در این دوره تا این حد زیاد است؟

اگر دوست دارید بدانید چه چیزی در بدن موجب این میل شدید برای خوردن در دوره قبل از قاعدگی می شود و چگونه می توانید با آن مقابله کنید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

علت پرخوری قبل از قاعدگی چیست؟

نتایج بدست آمده از تحقیقات نشان می دهند غذا خوردن بی‌اختیار قبل از قاعدگی یک مؤلفۀ فیزیولوژیکی دارد. طبق مطالعه‌ای که در مجله بین‌المللی اختلالات خوردن منتشر شده است، به نظر می‌رسد نقش اصلی را در این زمینه هورمون‌های تخمدان نقش ایفا می کنند و سطح بالای پروژسترون در مرحلۀ قبل از قاعدگی می تواند غذاخوردن بی‌اختیار و عدم رضایت را در پی داشته باشد.

از سوی دیگر، به نظر می رسد استروژن با کاهش اشتها ارتباط دارد. استروژن در دوران تخمک گذاری در بالاترین سطح خود قرار دارد.

به عبارت ساده تر، احتمالاً قبل از پریود احساس نارضایتی بیشتری نسبت به همه چیز دارید. این نارضایتی ممکن است محرکی برای غذا خوردن اجباری شما باشد.

پرخوری پیش از قاعدگی معمولاً چند روز طول می کشد و با شروع قاعدگی به پایان می رسد، اگرچه همیشه این چنین نیست. اگر غذا خوردن بی‌اختیار خارج از چرخه قاعدگی ادامه دارد، به پزشک خود مراجعه کنید.

هم چنین، محصولاتی در داروخانه اینترنتی  موجود هستند که می توانند به شما در کنترل ناخوشایندی های دوران قاعدگی کمک کنند

 

چگونه می توانم جلوی پرخوری بی اختیارم را بگیرم؟

اولین قدم برای کاهش یا اجتناب از خوردن بی اختیار، تشخیص وجود مشکل است. همچنین باید بفهمید که پرخوری شما چه زمانی بیشتر اتفاق می افتد. پس از انجام این کارها برای جلوگیری از پرخوری نکات زیر را امتحان کنید.

آگاهانه غذا بخورید

  • برای پیگیری همه چیزهایی که می خورید، به ویژه اگر پرخوری می کنید، یک دفتر خاطرات غذایی داشته باشید. این که حواستان به میزان کالری که می خورید باشد (روی کاغذ یا از طریق یک برنامه) می تواند به شما کمک کند این چرخه را متوقف کنید.
  • سعی کنید در طول ماه غذای سالم بخورید و غذاهای حاوی قندهای تصفیه شده را کاهش دهید.
  • از غذاهای پر فیبر مانند میوه ها، سبزیجات، لوبیا، دانه ها و غلات کامل استفاده کنید. فیبر به شما کمک می کند تا مدت بیشتری احساس سیری کنید.

اگر افزایش وزن موجب ناراحتی شما می شود می توانید از محصولاتی که در داروخانه آنلاین  موجود هستند استفاده کنید.

میان وعده‌ها را هوشمندانه انتخاب کنید

  • از خریدن هله هوله خودداری کنید تا در خانه نباشند. در عوض، مواد لازم را برای تهیه میان وعده‌های سالم با انواع بافت‌ها و طعم‌ها خریداری کنید.
  • هنگامی که تمایل دارید پرخوری کنید، یک لیوان آب که با میوه یا نعناع تازه طعم‌دار شده است بنوشید. این کار می تواند ولع شما برای خوردن را مهار کند. جویدن آدامس یا خوردن آب نبات نیز می تواند کمک کننده باشد.
  • اگر هوس شیرین کردید، یک اسموتی میوه‌ای تازه و ماست یا یک سیب زمینی شیرین را که با کمی کره و یک قاشق چای خوری شکر قهوه‌ای چرب و شیرین شده میل کنید.
  • اگر دلتان می خواهد یک غذای شور یا تند میل کنید، یک چیپس سیب زمینی پخته را با پاپریکا و نمک درست کنید. یکی دیگر از گزینه‌های عالی مخلوط آجیل‌ها و میوه‌های ادویه‌دار است.

 

انتخاب های سالمی برای سبک زندگی خود داشته باشید

  • استرس داشتن می تواند منجر به غذا خوردن احساسی در روزهای نزدیک به دوران قاعدگی شود. برای مدیریت استرس، ورزش، تمرین تکنیک‌های آرام‌سازی، خواب منظم و حفظ نگرش مثبت نکاتی هستند که به شما کمک خواهند کرد.
  • با کسانی که تجربه ای شبیه شما دارند صحبت کنید. شاید بتوانید برخی از استراتژی‌های درمانی موفقیت‌آمیز آنها را نیز پیاده کنید.

 

چه زمان به پزشک مراجعه کنم؟

همه افراد برای غذا خوردن بی‌اختیار قبل از قاعدگی نیازی به درمان ندارند. اگر به جز دوران قبل از قاعدگی پرخوری می‌کنید، یا اگر غذاخوردن بی‌اختیار باعث افزایش چشمگیر وزن یا احساس ناراحتی شما می‌شود، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

بر اساس گزارش کلینیک مایو، برای درمان اختلال پرخوری انواع مختلف مشاوره های روانسناسی، از جمله موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

  • رفتار درمانی شناختی (CBT)
  • روان درمانی بین فردی (ITP)
  • رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT)

رفتاردرمانی دیالکتیکی یا DBT نوع خاصی از CBT با تمرکز بر «تنظیم احساسات» است که راهکاری برای مهار الگوهای رفتاری مضر ارائه می دهد.

برای مهار این پرخوری، از داروهای مهار کننده اشتها یا سایر داروها نیز ممکن است استفاده شود.

اگرچه مبارزه با هوس پرخوری پیش از قاعدگی سخت است، اما زمانی که در مورد آن بیشتر بدانید و از تکنیک های مدیریت استرس و گزینه های سالم غذایی استفاده کنید، می توانید با این هوس مبارزه کنید.

اگر با وجود تمام تلاش خود ، متوقف کردن غذا خوردن اجباری برای شما مشکل است ، به دنبال کمک حرفه ای باشید.

داروخانه شبانه روزی اینترنتی  همواره می تواند در زمینه های مختلف به شما مشاوره بدهد.

 

منبع: healthline.com

 

Related Posts