طراحی لوگو یا نشانه یک نماد است این نماد میتواند شکل باشد یا نوشته که از طریق آن مفهوم را به بیننده انتقال دهد.لوگوها چیزی شبیه یک امضا هستند که از طریق آن سازمان ها و نهاد های مختلف از یکدیگر مجزا می شوند و فعالیت خود را از طریق لوگو به بیننده انتقال می دهند
طراحی لوگو ها دارای دسته بندی های گوناگون و متنوعی هستند که میتوان آنها را به این گونه دسته بندی کرد
۱٫لوگو تصویری (که از طریق تصویر و نشانه و نماد و یا پیتوگرام منظور و مفهوم را به بیننده انتقال می دهند)
۲٫لوگو نوشتاری(لوگو نوشتاری دارای چندین نوع است که بر اساس هر شغل و کار این لوگوها دسته بندی می شوند )
۳٫لوگو ترکیبی(در لوگو ترکیبی لوگو تصویری و لوگو نوشتاری با هم تلفیق می شوند و یک لوگو جامع را شکل می دهند)
لوگوها دارای اسم های مختلفی هستند که بیان و مفهوم آنها در شرایط مختلف گوناگون است
۱٫لوگو:که همان مفهوم طراحی لوگو و یک نماد و شکل و یا نوشته میباشد
۲٫طراحی لوگو:طراحی لوگو داری قسمت های گوناگونی است که دارای زیر مجموعه و سبک بندی های مختلفی می باشد
طراحی لوگو ساده
طراحی لوگو و نشانه
طراحی لوگو پیچیده
طراحی لوگو حرفه ای
طراحی لوگو اختصاصی
طراحی لوگو تجاری
طراحی لوگو شرکت بازرگانی
طراحی لوگو کارخانه صنعتی
طراحی لوگو هتل
طراحی لوگو مواد غذایی
طراحی لوگو آموزشگاه
طراحی لوگو صنعتی
طراحی لوکو تایپ
طراحی لوگو محصول
لوگو محصول
لوگو تایپ
لوگو شرکتی
لوگو رنگ
لوگو حرفه ای
طراحی لوگو شرکتی
طراحی لوگو شخصی
لوگو اختصاصی
لوگو شخصی
لوگو ترکیبی
طراحی لوگو شرکتی
طراحی لوگو تجاری و…
۳٫طراحی نشان یا طراحی نشانه:که اسم دیگر طراحی لوگو می باشد
۴٫ساخت لوگو:که همان طراحی لوگو را شامل می شود با لحنی عامیانه تر
۵٫بازسازی لوگو:در بازسازی لوگو یک نماد و یک لوگو از قبل وجود داشته است و طراح با استفاده از نماد قبلی باید نماد جدید را بروز کند
۶٫ساخت آرم:ساخت آرم تقریبا چیزی مشابه ساخت لوگو است ولی متفاوت تر از لوگو است و کار طراحی آرم نیز کمتر از طراحی لوگو است
۷٫طراحی لوگو اسم: که همان طراحی لوگو است بر اساس اسم شخص و یا فردی خاص
۸٫طراحی نشانه ترکیبی:طراحی لوگو و تلفیق دو سبک لوگو تصویری و لوگو نوشتاری یا لوگو تایپ را طراحی نشانه ترکیبی می گویند
۹٫طراحی علائم تجاری: این طراحی از طریق مشخص کردن شغل در حیطه تجاری انجام می شود
۱۰:طراحی آرم اختصاصی:که به نوعی یک آرم و نماد به صورت اختصاصی و ویژه را شامل می شود که فرد دنبال اختصاص و ویژه بودن نماد خود است
۱۱:طراحی آرم:که یک نماد را بر اساس شغل خاصی طراح طراحی می کند
نرم افزارهای طراحی لوگوچیست؟
نرم افزار طراحی لوگو ,لوگو دارای نرم افزارهای مختلفی می باشد ولی مهمترین قسمت در طراحی لوگو اجرای اتود دستی آن است یعنی طراح باید بتواند به بهترین حالت لوگو را از مغز مخاطب به روی کاغد بیاورد و اتود دستی لوگو را بتواند به بهترین حالت اجرا کند
آموزش طراحی لوگو به چه صورت است؟
آموزش طراحی لوگو در جلسه های مختلفی برگزار می شود و با یک یا دو جلسه شرکت در کلاس های طراحی لوگو نمیتوان طراح لوگو شد چون باید قبل از هر چیزی ایده پردازی و گرافیک را به صورت حرفه ای آموخت و بعد از آن سراغ بقیه شاخه های گرافیک رفت
طراحی لوگو در شرکت تبیلغاتی گرافیکی چه فرقی با طراحی لوگو طراح شخصی دارد؟
در طراحی لوگو شرکت تبلیغاتی گرافیکی شغل مستقیم با یک موسسه و شرکت طرف است ولی در طراحی لوگو شخصی شما با یک فرد طرف هستید
تعرفه طراحی لوگو و یا قیمت طراحی لوگو بر چه اساسی تعیین می شود؟
قیمت طراحی لوگو بر اساس عملکرد و نوع طراحی تعیین می شود که در شرکت ها این تعرفه ها متفاوت است بعضی لوگو ارزان را مد نظر قرار داده اند و بعضی لوگو حرفه ای و با هزینه بالا را
آرم ولوگو چه تفاوتی دارند؟
در طراحی آرم نماد گرافیکی کمتر است ولی در طراحی لوگوسمبل های گرافیکی زیادی وجود دارد
آنچه می بایست یک لوگو را متفاوت سازد چیست؟
یک لوگو باید ساده و شیک باشد و مفهوم را به خوبی به بیننده انتقال دهد
یک لوگو باید بیانگر فعالیت یک مجموعه سازمان و یا شخص باشد
گویا بودن نشان یا نشانه یا لوگو بسیار مهم است
بسادگی در خاطر همه ثبت شود
با لوگوهای دیگر تشابه نداشته باشد
لوگو امکان تغییر سایز در شکل های مختلف را داشته باشد
عکاسی چیست؟
عکاسی در فرهنگ لغت به معنی عکسبرداری و گرفتن عکس است.فردی که این عمل را برای گرفتن عکس انجام می دهد عکاس می نامند.در اکثر دنیا عکاسی را با نام فتوگرافی می شناسند. عکاسی از دو کلمه یونانی فتو به معنی نور و نورانی و گرافی به معنی ثبت و نگاشتن تشکیل شده است و میتوان تلفیق این دو را به نام نگاشتن توسط نور نامید.عکاسی دارای شاخه های بسیار زیاد و مختلفی است که هر کدام هم دارای قسمت ها و زیر مجموعه های گوناگونی هستند.عکاسی تبلیغاتی,عکاسی صنعتی,عکاسی صنعتی تبلیغاتی,عکاسی حیات وحش,عکاسی طبیعت,عکاسی هوایی,عکاسی مدلینگ و….یکی از گرایش ها و شاخه های عکاسی عکاسی صنعتی است
عکاسی صنعتی چیست؟
عکاسی صنعتی به قسمتی از عکاسی گفته می شود که وظیفه آن به نمایش در اوردن محصولات با کیفیت بالا است .درعکاسی صنعتی عکاس سعی می کند با توجه به امکاناتی که در اختیار دارد از محصولات مختلف عکسبردای کند و ان را با بهترین کیفیت و رزولیشن به تولید کننده ارائه دهد.ابزار های عکاسی صنعتی یکی از قسمت های مهم این شاخه از عکاسی می باشند.عکاس صنعتی نیازمند داشتن یک دوربین کاملا حرفه ای با لنز های گوناگون است که بتواند محصولات محتلف را به خوبی تصویربرداری کندوهمچنین عکاسی صنعتی نیازمند تجهیزاتی همچون نور پایه دوربین ,هلی شات و… کی می باشد
عکاسی صنعتی نیز خود دارای زیر مجموعه های گوناگونی می باشد که میتوان از:
عکاسی محصولات
عکاسی خط تولید
عکاسی جواهرات
عکاس هتل
عکاسی کافه
عکاسی صنعتی کارخانه
عکاسی کارخانه
عکاسی مواد غذایی
عکاسی ساختمان
عکاسی شرکت
و… نام برد
یکی از مهمترین ها در عکاسی صنعتی داشتن فکری خلاق و ایده های نو است.یعنی عکاس باید در عکاسی صنعتی ذهنی باز داشته باشد تا بتواند بر اساس آن محصول ایده را ارائه کند .همچنین نشان دادن تمام جزئیات عکس می تواند به تولید کننده کمک کند تا محصول خود را بهتر و خوبتر به بازار ارائه کند,مثلا در عکاسی مواد غذایی و عکاسی جواهرات مهمترین عامل نشان دادن جزئیات است تا بیننده بتواند عکس های صنعتی حرفه ای را مشاهده نمایید .
عکاسی صنعتی محصولات مشخصی به عکاس ارائه می دهند و عکاس بر اساس ان ایده پردازی و عکاسی را شروع می کند.به علت تنوع زیاد محصولات در قسمت های مختلف دنیا ایده پردازی و عکاسی آن ها نیز متفاوت است .عکاسی صنعتی حرفه ای مسلزم داشتن محیطی حرفه ای و داشتن ذهنی خلاق است که تمام این قسمت ها باید در عکاس باشد تا بتواند یک عکس حرفه ای به تولید کننده خود ارائه دهد.
عکس های صنعتی دارای اهداف خاصی هستند و آن هم انتقال مفهوم محصول به بیننده است .مثلا در عکاسی صنعتی جواهرات ما هدف خاصی را دنبال می کنیم و آن هم تهیه عکس از جواهرات است .
عکاسی تبلیغاتی چیست؟
عکاسی تبلیغاتی یک قسمت دیگر از عکاسی است که بسیار جذاب به شمار می آید و همانطور که از اسم این قسمت پیداس برای تبلیغات استفاده می شود تا بتواند ببیننده و مخاطب را به سمت محصول مورد نظر سوق دهد و باعث فروش بیشتر آن محصول شود.عکاسی تبلیغاتی در جاهای مختلفی از جمله کاتالوگ ها,بروشورها و… استفاده می شوند و اهداف آنها معرفی محصول به روش جذب بیننده است.یعنی بیننده بعد از دیدن تبلیغ به نوعی به سمت آن سوق پیدا کند و برای تهیه آن رغبت داشته باشد.
در عکاسی تبیلغاتی داشتن ایده و خلاقیت بسیار مهم است چون عکاس مستقیما میخواهد از طریق عکس روی مخاطب و بیننده تاثیر بگذارد تا آن را به سمت محصول سوق دهد پس باید ایده و سناریویی خوب برای هر محصول تعیین کرد تا ببیننده جذب آن شود.
معمولا عکاسی تبیلغاتی برای بالا بردن فروش محصولات استفاده می شود و بسیار در فروش محصولات تاثیر دارد.یعنی شما به طور مستقیم از کارخانه به ذهن بیننده راه پیدا می کنید تا ذهن آن مشتری را تحت تاثیر خود قرار دهید
تلفیق عکاسی صنعتی و تبلیغاتی میتواند یک عکس حرفه ای را بوجود آورد .چون هر کدام به نوعی مکمل دیگری هستند.امروزه کارخانه ها و شرکت های مختلف برای دیده شدن و ماندن در رقابت تبلیغاتی از عکاسی صنعتی تبلیغاتی استفاده می کنند تا بیشتر دیده شوند و بیننده را توسط عکس تحت تاثیر محصول خود قرار دهند.یکی دیگر از عوامل موثر در عکاسی صنعتی تبلیغاتی رنگ ها هستند رنگ ها میتوانند نقش مهمی در عکاسی صنعتی تبلیغاتی داشته باشند
موشن گرافیک
را می توان گرافیک حرکتی نامید. این ساده ترین تعریفی است که می توان بیان کرد .
موشن گرافیک بسادگی قادر است به اندازه چندین جمله تاثیرگذار باشد.
به واقعیت های زیر توجه کنید:
۱- ۹۰ درصد اطلاعاتی که مغز دریافت می کند تصویری هستند.
۲- تصاویر ۶۰٫۰۰۰ بار سریع تر در ذهن تحلیل می شوند.
۳- افراد اطلاعات تصویری را «از طریق ضمیر نا خودآگاه» راحتتر به ذهن می سپارند.
موشن گرافیک رسانه ای ساده و انعطاف پذیر:
امروزه کسبوکارها قدرت موشن گرافیک را درک کرده اند و سعی در استفاده از آن در استراتژیهای تبلیغاتی خود روی آوردهاند. آنها به خوبی میدانند که مخاطب امروزی به علت مشغله های متفاوت فرصت اندکی برای مطالعه دارد و فقط با استفاده از موشن گرافیک و تکنیکهای مشابه است که میتوانند در مدت کم، بیشترین میزان پیام را به مخاطب منتقل کنند.
جذابیت بصری بالا یکی از مهمترین ویژگی هایی است که سبب می شود تا اشتراک گذاری این محتوا با سرعت و تعداد بیشتری انجام شود که در برخی موارد انتخاب رنگ ها با تونالیتی رنگی خاص باعث افزایش جذابیت و سادگی این سبک نیز به کاهش هزینه های تبلیغاتی به نسبت سایر موارد تبلیغاتی ویدیویی گردیده است.
همه این ویژگی ها باعث می شود همه کسب و کارها برای انتخاب موشن گرافیک به عنوان ابزار اصلی انتقال محتوا در بازاریابی محتوا یقین پیدا کنند. با اطمینان آینده بازاریابی ویدئویی در دست موشن گرافیک است.
تاریخچه موشن گرافیک(History of Motion Graphics):
موشن گرافیک از نگاه افراد مختلف تعاریف گوناگونی دارد تابه امروز تاریخ دقیق ابداع آن مشخص نشده است. بعضی آن را متعلق به دهههای آخر ۱۸۰۰ میدانند اما مستنداتی وجود دارد که برای اولین بار در سال ۱۹۲۰ در یکی از فیلمها از تکنیک موشن گرافیک استفاده شده است. یکی از کسانی که بصورت جدی از واژه موشن گرافیک استفاده میکرد.
یکی از تاثیرگذارترین موارد در موشن گرافیک ارایه یک داستان قوی می باشد،
بدون یک خط داستانی و روایت مناسب حتی در صورت اجرای بهترین تکنیکها موشن گرافیک شما موفق نخواهد شد.
بهتراست ابتدا داستان را به صورت تصویری بر روی کاغذ بیان کنید به این قسمت اصطلاحاً استوری برد (storyboard) می گویند.
استوری برد یا فیلمنامهٔ مصور پلی میان یک فیلمنامه مکتوب و جهان تصویری رسانههای بصری است.
ساخت استوری برد:
پیش از آنکه کارگردان و طراح استوری برد آغاز به طراحی پلانها نمایند، مراحل زیر باید انجام شده و یا آماده باشند:
یک الگو برای طراحی استوری برد
- داستان
- ضبط صدا
- طراحی شخصیتها
- طراحی مکانها
- طراحی جزئیات صحنهها
توصیه ما این است که پروژهای را بدون فکر و تامل استارت نزنید همواره توصیه شده است که قبل از غرق شدن در ابزارهای دیجیتال، ایده خود را بر روی یک تکه کاغذ اجرا کنید. مشخص کنید میخواهید به چه هدفی برسید و تا جای ممکن به جزییات بپردازید. این کار باعث میشود که وقت کمتری را پشت مانیتور تلف کنید و داستانی منسجم بسازید.
عوامل مختلفی وجود دارند که تاثیر بسزایی بر کیفیت موشن گرافیک دارند که تصویرسازی و طراحی کاراکتررا یکی از عوامل کلیدی ان می توان نام برد.
تصویرسازی (Illustration) و طراحی کاراکتر (Character Design) چیست؟
هنری است که باعث برقراري ارتباط ميان متن و تصوير می شود كه همگام با يكديگر مي توانند پيامي را به مخاطب خود منتقل کنند.
در تصویر سازی و طراحی کاراکتر همیشه در نظر داشته باشید که کاراکتر شما مناسب با طراحی شما و رنگهای مورد نظر شما طراحی شده باشد، با یک تصویر سازی مناسب مخاطب از مضمون کار شما اگاه می شود .
نرمافزارهای گوناگونی در زمینه موشن گرافیک وجود دارند و انتخاب ابزار مناسب یکی از مهمترین گامها در تولید موشن گرافیک است از انواع آن به موارد زیر می توان اشاره کرد.
- Adobe After Effects
- Autodesk Combustion
- Apple Motion/Shake
- Max/MSP
- Apple Quartz Composer
- Various VJ Programs
- Smith Micro Software Anime Studio
- Adobe Flash
۳D Programs used in Motion Graphics include:
- Maxon Cinema 4D
- Softimage XSI
- Autodesk 3d studio max
- Autodesk Maya
- NewTek Lightwave
- e-on Vue Infinite
- The Blender Foundation Blender software
- EI Technology Group Electric Image Animation System
ساخت موشن گرافيك معمولاً وقتي كه براي پروژه هاي مالتي مديا به كار مي رود با صدا همراه خواهد شد .
دو اصطلاحی که در اینجا لازم به توضیح می دانیم . واژه های نریتور و نریشن هستند.
نریتور(Narrator):به گوینده متن در اصطلاح نریتور می گویند.
نریشن (Narration): در لغت به معنای داستان گویی ست ،به زبان ساده تر به اطلاعاتی که توسط یک نریتور روی فیلم
درباره فیلم گفته می شود.
انواع موشن گرافیک و کاربرد آن:
به ۲ دسته کلی (Art) گرافیک و (Technique) موشن تقسیم کرد.
- ساخت تیتراژ و عنوان هنری فیلمها
- طراحی و هویت سازی شبکهها و اخبارهای تلویزیونی
- ساخت و طراحی سایتهای تعاملی
موشن اینفوگرافیک چیست؟
اینفوگرافیک یا همان داده نمایی در حقیقت استفاده از هنر گرافیک و تصویر سازی به منظور رساندن اطلاعات است. غالبا زمانی از اینفوگرافیک ها استفاده می کنیم که توضیح ساده و سریع داده ها مد نظر ما باشد. با وجود تلاش های بسیار طراحان اینفوگرافیک برای ساده کردن موضوع و رساندن مطلب از طریق تصویر سازی درست، باز هم امکان دارد در برخی موارد بیننده قادر نباشد به طور کامل موضوع را درک کند به همین منظور هنر پویا سازی تصاویر می تواند بسیار مثمر ثمر واقع شود. موشن گرافیک با استفاده از تکنولوژی ویدئو یا انیمیشن در جهت ایجاد توهم حرکت تصویربه کمک اینفوگرافیک آمده در واقع تلفیق موشن گرافیک و اینفوگرافیک، موشن اینفوگرافیک را ایجاد خواهد کرد.
برای ساخت موشن اینفوگرافیک موارد زیر را رعایت کنید:
- از گرافیک آیکونی استفاده کنید
- داستان طرح خود را آماده کنید
- طرح ساده و قابل فهم باشد
چرا بهتر است از موشن اینفوگرافیک استفاده کنیم؟
علاوه بر اینکه پویا نمایی اینفوگرافیک به رساندن اطلاعات به شیوه ی موثرتر به بیننده کمک کننده خواهد بود، هنوز بسیاری از کسب و کارها از موشن اینفوگرافیک استفاده نمی کنند و استفاده از آن موجب خاص بودن و تفاوت شما با سایرین خواهد شد و برقراری شما با مخاطبین خود پیشرفته تر خواهد شد.
در پایان پیشنهاد ما به شما این است که موشن گرافیک های ۲ بعدی را در الویت قرار دهید.به علت سادگی و جذب مخاطب بیشتر و عدم نیاز به نرم افزارهای پیچیده تکنیکی سه بعدی .
هرچند این موضوع بسته به هدفی که در پروژه دنبال میکنیم متغیر است ولی در اغلب مواقع میتوان پیغام را با یک ویدیوی ۲ بعدی نیز به زیبایی منتقل کرد و دیگر نیازی به طراحیهای سه بعدی نداشت. کتابخانهای ازاِلمانهای ۲ بعدی تهیه کنید و از آنها استفاده کنید و با این کار هم با صرفهجویی کردن در هزینه و زمان خلاقتر و منعطفتر باشید.
خلاق باشید و از ترکیب تکنیکها واهمه نداشته باشید.
تیمهایی در ساخت موشن گرافیک موفقتر هستند که صرفا به مجموعهای از تکنیکهای آنلاین وابسته نیستند و از خلاقیت خود در طراحی و ترکیب رنگها و تکنیکهای مختلف نیز استفاده میکنند.
نکته نهایی اینکه شما به عنوان یک طراح باید همواره بهترین سبک و تکنیک های مناسب و به روز برای انتقال پیام خود را به کار گیرید تا طرح موفقی را خلق کرده و مخاطبین خود را راضی نگه دارید. بنابراین، دنبال کردن روند های تغییرات می تواند به شما کمک به سزایی کند.