مرکز مشاوره کودک و مشاوره روانشناسی | بوجیکا

مرکز مشاوره روانشناسی چه کمکی به ما می کند و در چه شرایطی می توانیم به آن مراجعه کنیم؟

بسیاری از افراد با دیدن یک روانشناس در جمع دوستان می خواهند در فرصتی کوتاه داستان زندگی خود را مطرح کنند و انتظار نتیجه سریع را هم دارند.

مشاوره روانشناسی به چه میزان می تواند کمک کننده باشد؟

با افراد زیادی روبرو شده ام که وقتی می گویند به روانشناس مراجعه کرده ام در نگاه و کلامشان حالتی از عدم نتیجه گیری را میبینم!!!

نکته مهم این است که  برای درمان روانشناسی فرد باید عمیقا خواستار تغییر باشد و عمیقا ایمان داشته باشد که کسی می تواند به او یاری برساند. گاهی افراد به در خواست اطرافیان به روانشناس مراجعه می کنند ولی چون عمیقا نمی خواهند تغییر کنندو این موضوع را فقط یک رفع مشکل می دانند به همین دلیل با این دید به روانشناس مراجعه می کنند که به دوستان خود نشان دهند که آنها تغییر پذیر نیستند.

گاهی جملاتی را مطرح می کنند مثل: ” من خودم دکتر روانشناسم” ، ” چرا باید به مشاور روانشناس هزینه پرداخت کنم مگه چه چیزی بهم می خواد بگه”، “دکتر های روانشناس خودشان سرشار از مشکل هستند” و حرف های دیگر .

من به عنوان یک روانشناس و کسی که سالها تجربه درمان دارم ، باور دارم که عقاید اشتباهی که نسبت به خود، دانش و تجربه مان داریم سد بزرگی برای ارتقا و پیشرفت شخصی ما در زندگیمان هستند، اگر واقعا به دنبال درمان و تغییر اساسی در خودتان هستید بپذیرید که به تنهایی نمی توانید و نیاز به کسی دارید که بتواند شما را از جایی که هستید ببیند، درک کند، همدلی کند و به شما کمک کند تا بهترین راهکار را پیدا کنید.

همه ما از کودکی آموزش های صحیح و اشتباه زیادی دیده ایم ، گاهی این آموزش ها و الگوهای فکری نمب گذارند که درست تصمیم بگیریم و یا آگاه شویم دقیقا در کجا قرار داریم، این که از چیزی آگاهی پیدا نکنید نشان دهنده ضعف شما نیست ولی اینکه نخواهید کمک بگیرید نشان دهنده ضعف شماست.

مرکز مشاوره روانشناسی چگونه مکانی است؟

مرکز مشاوره روانشناسی جایی است که توسط متخصصین به ارزیابی، تشخیص، درمان و همچنین ارتقاء سلامت روانی می پردازد، این نکته بسیار مهم است که خدمات روانشناسی تنها به درمان یکسری از اختلالات روانشناسی محدود نمی شود و ارتقاء سطح سلامت در ابعاد مختلف شناختی، رفتاری و هیجانی یکی از اهداف اصلی روانشناسی امروز می باشد.

یک مرکز مشاوره روانشناسی با سطح علمی  بالا تنها به مشکل لحظه ای کودک ، نوجوان یا بزرگسال تمرکز ندارد و هدف آن افزایش سلامت روانی کودک و همه اعضای خانواده می باشد و همه ی اعضا را تحت پوشش قرار می دهد.

وقتی متخصصان مختلف که همه با هم در حوزه های مختلف روانشناسی و در یک مرکز مشاوره روانشناسی باهم به مداخله می پردازند اعتماد افراد به آن مرکز مشاوره افزایش می یابد چرا که نشان دهنده این نکته مهم می باشد که آنجا امکانی می دهد که متخصصان در صورت عدم مهارت کافی در یک زمینه آن را به همکار خود که متخصص آن است ارجاع می دهند.

هنگامی که وارد مرکز مشاوره روانشناسی می شویم چه برنامه ای در پیش است؟

در مرکز مشاوره روانشناسی اولین جلسه مربوط به ارزیابی شما و فرزندتان و همچنین بررسی فرد بزرگسال با مشکلات بالینی می باشد. برای تشخیص و ارزیابی از دو روش استفاده می شود، یکی مصاحبه بالینی و دیگری استفاده از تست های روانشناسی، اینکه چه نوع آزمون روانی را باید بدهید مربوط به مصاحبه بالینی شما می شود، در مصاحبه بالینی شما شرح حال خود را مطرح می کنید و روانشناس سوال های مختلفی می پرسد تا به عمق مشکل و نوع آن پی ببرد.

گاهی اختلالات روانشناسی خیلی شبیه به هم هستند و تشخیص آن ممکن است در ابتدا دشوار باشد به همین خاطر آزمون های روانشناسی خیلی در این زمینه کمک کننده هستند و کمک می کنند که ارزیابی سریع تر صورت گیرد.

پس از تشخیص نوبت به درمان است، اینکه چند جلسه شما نیاز دارید که مراجعه کنید کاملا به مشکلتان بستگی دارد ولی معمولا ۱۰ تا ۱۵ جلسه ممکن است که فرزندشما و یا خود شما نیاز به درمان داشته باشید، هنگام ارزیابی ممکن است  متخصص شما را به درمانگر متخصص در آن زمینه ارجاع دهد.

 

در مرکز مشاوره کودک در پروسه درمان کودکان در حین درمان، روانشناسی که با کودک شما کار می کند شما را بسیار درگیر پروسه ی درمانی می کند و ممکن است به این نتیجه برسد که دلیل اختلال و مشکل فرزندتان به شما یا شکل تعامل اشتباه شما با والد دیگر بر می گردد و برای این موضوع برای شما و والد دیگر نیز جلساتی را در نظر بگیرد و به این صورت اتفاقی که می افتد کل اعضای خانواده درگیر این فرایند می شوند و ارتقاء پیدا می کنند.

 

Related Posts